ForeAmmatti

Sosiaalisen median sisällöntuottaja - Eli mikä?

ke 2.3.2016 - Jussi Varjus
Sosiaalisen median sisällöntuottaja - Eli mikä?

Sisältöä sinne missä kuluttajat ovat

Olin Fazer Leipomoilla töissä 2007–2015 ja tuotannon loppuessa hyvä ystäväni kysyi halukkuuttani aloittaa heidän asiakkaallaan sosiaalisen median sisällöntuottajana. Urheilu + sosiaalinen media = suostuin työtehtävään välittömästi! Mutta mihin tuli ryhdyttyä?

Sosiaalisen median sisällöntuotanto on monipuolista, kiinnostavaa ja innostavaa työtä. Sisällöntuottajana huolehdit asiakkaan kanavista, sisällöstä ja asiakaspalvelusta sosiaalisessa mediassa.

Kelloa katsomatta. Normaali kahdeksasta neljään ei päde sisällöntuottajalla, asioihin pitää reagoida oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Sisällöntuoton ulkoistamalla yritykset saavat aikaa keskittyä heidän omaan ydinliiketoimintaan.

Sisällöntuottaja herättää sosiaalisen median käyttäjässä tunteita ja asettaa asiakkaan tarpeet oman näkyvyydensä maksimoinnin edelle. Sisältöä tehdään asiakkaan parhaaksi, ei oman näkyvyyden parantamiseksi.

Tärkeintä on luoda keskustelua, yrittää luoda brändistä helposti lähestyttävä. ”Brändikin on ihminen”

Sosiaalisessa mediassa työskennellessä pitää olla tarkkana sisällöstä ja markkinoinnista. Sisältö pitää olla sujuvaa ja omaan kanavaansa sopivaa. Ei saa häiritä kuluttajien somekäyttäytymistä tai koko asia saattaa kääntyä jopa brändiä vastaan.

Pitää tietää missä kanavassa viestintä tapahtuu, kohderyhmä pitää olla selvillä ja viestittely tapahtua juuri heille. Jokaiselle jotakin on ei mitään kellekkään.

Miten minusta tuli sosiaalisen median sisällöntuottaja?

Olen pienestä pitäen seurannut urheilua ja karjalaiset sukujuuret omaavana on asiaan kuin asiaan myös aina oma vankka mielipiteeni. Erilaisissa keskustelupalstoilla tyydyin vielä olemaan enemmän seuraajana, mutta Twitteriin päädyin lopulta liittyä vuonna 2011. Tuolloin Twitter oli vasta nousuvaiheessa Suomessa ja hyppäsin mukaan oikeaan aikaan. Keskustelin eli twiittasin todella ahkerasti asioista ja tutustuin silloin koko (urheilu)genreen. Twiittaamista olen jatkanut siitä lähtien ja Twitterin ohella on mukaan tullut myös uudet kanavat (Instagram, Snapchat, Periscope jne.). Sosiaalisesta mediasta tuli tavallaan oma harrastuksensa, joka sittemmin loi polun työelämään.

Työ on innostavaa, palkitsevaa, monipuolista ja juuri itseä kiinnostavien asioiden yhdistämistä.

Some on pop!

Jussi Varjuksella on oma toiminimi, jonka kautta työskentelee mm. SomeWorks Oy:lle. Jussi on koulutukseltaan ylioppilas, lukion jälkeen Jussi on opiskellut myös Satakunnan ammattikorkeakoulussa tietojenkäsittelyä (AMK). Jussi ei ole antanut koulutuksensa rajoittaa mahdollisia työtehtäviä vaan pitänyt maailman avoimena ja työllistänyt itse itsensä.

Jussi Varjus
  • Yritteliäs ja jolle taivas on vain rajana oleva ylioppilas, jonka lisäksi opintoja Tietotekniikassa (SAMK) ja Tietojenkäsittelyssä (SAMK).
  • Tulevaisuudessa tarkoitus laajentaa omaa osaamista sosiaalisen median aina muuttuvissa olosuhteissa ja laajentaa samalla omaa yritystoimintaa.
  • Sosiaalisen median sisällöntuoton lisäksi osaamista tapahtumatuotannosta. Vuosittain järjestettävät harrastetason urheilutapahtumat (Maailmaturnaus & Original Six).
  • Tapahtumien myötä kokemusta organisoinnista, varainkeruusta, ylipäätään tapahtumien järjestämisestä ja markkinoinnista.
  • Toivoo kaikille rohkeutta, jopa out of the box -ajattelua ja tsemppiä tulevaisuuteen.
  • https://twitter.com/jvarjus
  • https://www.maailmaturnaus.com/
  • https://www.facebook.com/maailmaturnaus/