ForeAmmatti

Sosiaalinen media – pysyvä osa cv:täsi!

ke 14.10.2015 - Jukka Suontausta
Sosiaalinen media – pysyvä osa cv:täsi!

Kuulin, että esim. Pirkanmaalla tulee joka päivä 100 uutta työtöntä työnhakijaa työvoimahallinnon palveluiden piiriin. Kilpailu työpaikoista kovenee koko ajan. Miten pärjätä tässä kilpailussa? Mistä sinä löydät työpaikan? Kuinka saat itsesi työnantajan tietoisuuteen?

Työnantajalla on paikka auki. Haetaan jonkin alan ammattilaista ja hakemuksia saapuu läjäpäin. Työnantajalla on varmasti joku kriteeri, jolla osa työnhakijoista karsitaan pois ensimmäiseksi, vaikkapa tutkinto. Mutta usein heti tämän jälkeen aletaan etsiä persoonaa ja tässä vaiheessa sosiaalisesta mediasta tulee osa cv:täsi.

Se mitä Facebook, Google ja muut internetin lähteet kertovat sinusta on noussut tärkeäksi osaksi työnhakua ja työntekijän valintaa, halusit niin tai et. Ei ole aivan varmaa, että varsinaisen työhakemuksen lisäksi työnantaja yrittäisi muodostaa sinusta kuvan erilaisten nettilähteiden kautta. Mutta uskallatko ottaa riskin?

Itse asiassa voit auttaa työnantajaa ja kirjoittaa hakemukseesi käyttämiesi sosiaalisen median palveluiden profiilisivujen osoitteet valmiiksi. Kannattaa siis hyödyntää sosiaalista mediaa itsesi markkinoinnissa. Sosiaalinen media on kuin tehty juuri tätä varten!

Käyn tässä läpi muutamat tutuimmat palvelut ja yhden vielä vähemmän käytetynkin. Eli, miten saat nämä palvelut auttamaan työpaikan saamista?

LinkedIn

Se ammattilaisten palvelu.
LinkedIn tarjoaa loistavan kanavan firmojen ja työnantajien seuraamiseen, ei siis vain pelkästään yleiseen verkostoitumiseen ja oman cv:n esille tuomiseen. LinkedIn:stä löydät myös ne vanhat koulukaverit ynnä muut, joiden kanssa edelleen löytyy jutun juurta. Mitä arvoa he tuovat sinun työnhakuusi? Pääset käsiksi myös heidän kontakteihinsa! Saat sitä kautta heidän jakonsa esimerkiksi työpaikoista, joita heidän työnantajansa laittaa avoimiksi.

Kannattaa siis hankkia paljon kontakteja. LinkedIn:n ilmaisversiossa on kuitenkin ominaisuus, joka pitää muistaa. Vain ykköstason kontaktit näkevät koko profiilisi.

Tehovinkki #1:
Liitä yhteystietosi jo Summary-osioon, jotta myös toisen tason kontaktit näkevät ne!

LinkedIn tarjoaa lisäksi paljon teemaryhmiä, joiden kautta sinut voidaan tavoittaa. Lisäksi sinulla on mahdollisuus tuoda omaa osaamistasi paremmin esille. Ole siis aktiivinen!

Facebook

Aloitetaan tehokkaasti.

Tehovinkki #2:
Muista kertoa, että etsit töitä!

Tällöin tuttavasi ja sukulaisesi (jotka tietysti kaikki ovat Facebookissa!) voivat kertoa sinulle heidän kuulemistaan työpaikoista. Facebook toimii kun vanhan liiton puskaradio, kun aktiivisesti kerrot, mitä osaat ja millaista työtä haet. Tietosi voi eksyä kenelle vain, lopulta sille rekrytointia pohtivalle yrittäjälle!

Facebook mahdollistaa myös hyvin omaperäisten hakemusten tekemisen, kuten olemme saaneet huomata esimerkiksi Rekka-akka-tapauksessa. Yhden naisen päähänpistosta tuli viraalihitti ja se poiki kymmeniä työtarjouksia. Kyse oli tietysti motivaatiosta ja persoonallisen Facebook-päivityksen myötä halusta löytää uutta työtä.

Facebookissa on kohtuullisesti tarjolla myös avoimia työpaikkoja, mutta yritysten käytännöt niiden esille laittamisesta vaihtelevat suuresti. Jos löydät itseäsi kiinnostavan yrityksen, joka on aiemmin laittanut Facebookiin tietoa avoimista työpaikoistaan, toimi näin:

Tehovinkki #3:
Tilaa kiinnostavan yrityksen Facebook-sivun ilmoitukset itsellesi, niin saat yrityksen uutisvirran ensimmäisten joukossa omalle seinällesi. Yrityksiä löydät esimerkiksi ForeAmmatti-sivuston kohdastailmoitukset!

Näinä aikoina ei ole häpeä olla nopea. Ja muista myös tykätä. Äläkä unohda laittaa julkiseksi sitä Facebookin kuvakansiota, joka sisältää esimerkkejä työnäytteistäsi. Näin ihmiset pystyvät katsomaan ne!

Pinterest

Pinterestissä pystyt luomaan itsestäsi visuaalisen ansioluettelon, jolla voit esitellä osaamistasi ja kiinnostuksesi kohteita kuvin ja kuvatekstein. Voit laittaa kuvia esimerkiksi töistäsi.

Tehovinkki #4:
Kokoa videolle omat työsi ja osaamisesi!

Pinterestin teho riippuu siitä, kuinka aktiivisesti osaat tuoda omaa sivuasi esille muissa sosiaalisen median sovelluksissa, kuten Facebookissa, Twitterissä ja LinkedIn:ssä. Pinterest saattaa olla suhteellisen vähän käytetty työnhakemiseen, joten sillä voit erottua massasta.

Twitter

Täältä löydät paljon työpaikkailmoituksia! Jopa 70 % yhden päivän työpaikkailmoituksista löytyy hastageilla: #rekry, #rekrytointi, #duunit ja #työpaikat. Jos löydät itseäsi kiinnostavan yrityksen, joka on laittanut paljon rekryilmoituksia Twitteriin, toimi näin:

Tehovinkki #5:
Ota yhteyttä näihin yrityksiin heti!

Youtube ja Vimeo

Näihin palveluihin voit tehdä itsestäsi työnhakuvideon. Videointi on toisille helppoa, toisille tuskaa. Jos videoit, ole oma itsesi, onnistuessaan video voi saavuttaa todella hyvän näkyvyyden. Lisätehoa omalle videollesi saat myös jakamalla sitä muissa kanavissa.

Vain harva työnhakuvideo on oikeasti hyvä. Itsekritiikki on syytä pitää korkealla ja mieluiten näyttää video etukäteen ammattilaiselle tai tuntemattomalle saadaksesi rehellisen mielipiteen.

Tehovinkki #6:
Varmista, että äänenlaatu on hyvä.

Kännykkävideoilla kuvanlaadun saa helposti erinomaiseksi, mutta epäselvä ääni ei vie viestiä perille.

Tässä vielä yleisohje sosiaalisen median rekrykentälle. Muista laittaa osa julkaisuistasi julkisiksi. Näin tahot jotka tutkivat sinua ja yrittävät muodostaa kuvan sinusta, myös saavat kuvan sinusta. Entä jos sinusta ei löydy mitään tietoa sosiaalisesta mediasta? Meneekö joku ohitsesi, jos hänestä näkyy kuvaus ihmisenä, hyvänä tyyppinä?

Lopuksi kannattaa vielä muistaa, että tärkeintä kaikessa työnhaussa on oma aktiivisuus. Sen merkitystä ei voi väheksyä koskaan, ei etenkään sosiaalisen median parissa. Seuraa myös ForeAmmatin twiittejä, niistä saat ajankohtaista tietoa alojen kilpailutilanteesta!

Jukka Suontausta

Jukka Suontausta on Foredata Oy:n verkkomarkkinoinnin asiantuntija, joka jääkiekkovalmennuksen ohessa taklaa ammattien näkymiä.

@JukkaSuontausta